Ticker

9/recent/ticker-posts

Header Ads Widget

ΔΥΣΛΕΞΙΑ: ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΕΝΟΣ ΔΥΣΛΕΚΤΙΚΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ


 Σας αποκαλύπτουμε τι σκέφτεται ένα δυσλεκτικό παιδί, πόσο έντονα μπορεί να είναι τα συναισθήματα απόρριψης που βιώνει και κυρίως πως μπορείτε να το βοηθήσετε

Η Δυσλεξία σε αντίθεση με ότι πιστεύουν οι γονείς, δεν είναι μαθησιακή δυσκολία! Είναι μία ιδιαιτερότητα στον τρόπο λειτουργίας του εγκεφάλου που συνοδεύει τον δυσλεκτικό σε όλη του την ζωή. Επομένως, η δυσλεξία δεν είναι απλά μία

δυσκολία στη μάθηση και οι μαθησιακές δυσκολίες δεν περιορίζονται απλά και μόνο στη δυσλεξία. Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή.

Τι ορίζουμε ως Μαθησιακές Δυσκολίες

Με τον όρο “μαθησιακές δυσκολίες” περιγράφονται όλες εκείνες οι διαταραχές που στην εκτέλεση κοινών μαθησιακών δραστηριοτήτων, όπως: στην γραφή, στην ανάγνωση ή και στην εκτέλεση αριθμητικών πράξεων.

Οι διαταραχές αυτές φέρουν τον χαρακτηρισμό εγγενής, αφού είναι γονιδιακές και ένα άτομο τις φέρει από την γέννησή του. Οφείλονται μία δυσλειτουργία του κεντρικού νευρικού συστήματος και συνοδεύουν τον άτομο που τις εμφανίζει σε όλη του την ζωή!

Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν περιγράφουν τη δυσκολία στην μάθηση

Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να συγχέεται ο όρος “μαθησιακές δυσκολίες”, με τη δυσκολία στη μάθηση, η οποία θα πρέπει να αναζητηθεί σε άλλες αιτίες: ψυχολογικές, νοητικό επίπεδο, κ.α..

Δυσλεξία δεν σημαίνει δυσκολία της λέξης

Η λέξη δυσλεξία προέρχεται από το δυς (το πρόθεμα που εκφράζει δυσκολία) + το λατινικό lego δηλαδή λόγος και περιγράφει τη δυσκολία να εκφραστεί ένα άτομο στον γραπτό λόγο.
Η παγκόσμια ομοσπονδία της νευρολογίας καθορίζει τη δυσλεξία ως «διαταραχή που φανερώνεται από τις δυσκολίες στην εκμάθηση του διαβάσματος, παρά την επαρκή νοημοσύνη και τις κοινωνικές και πολιτιστικές ευκαιρίες του ατόμου».

Η εικόνα της δυσλεξίας

Δυσλεκτικά άτομα παρατηρούνται σε όλους τους πολιτισμούς που έχουν γραπτή γλώσσα και δεν έχει σχέση με τη νοητική καθυστέρηση, λόγω του ότι τα άτομα αυτά είναι πιο δημιουργικά με κυρίαρχη τη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου.

Οι δυσλεκτικοί σκέφτονται με εικόνες

Η σύγχρονη νευρολογία χαρακτηρίζει τη δυσλεξία ως έναν “διαφορετικό τρόπο σκέψης”, παραλληλίζοντας τη δυσλεξία με τη δυνατότητα που έχει κάποιος να “δει” πολυδιάστατα, την συνολική εικόνα. Ένας δυσλεκτικός έχει την δυνατότητα-και ταυτόχρονα την αδυναμία- να σκέφτεται με εικόνες και να καταχωρούνται αυτές οι εικόνες ως πραγματικές.

Κατά συνέπεια, αναμιγνύεται η δημιουργική σκέψη με την πραγματικότητα αλλάζοντας πολλές φορές αυτό που το δυσλεκτικό άτομο βλέπει ή ακούει.
Στον αντίποδα όμως, οι δυσλεκτικοί, είναι άνθρωποι που ακριβώς λόγω της ικανότητας να σκέφτονται με εικόνες , μπορούν να αλλάξουν τον τρόπο που βλέπουν οι υπόλοιποι τον κόσμο.

Ενδεικτικό είναι πως δυσλεκτικός υπήρξε ο Πάμπλο Πικάσο, ο άνθρωπος που άλλαξε τη σύγχρονη τέχνη εισάγοντας τον κυβισμό αλλά και ο Τιμ Μπάρτον, καθώς και ο Άντι Γουόρχολ, ο δημιουργός της ποπ αρτ.

Ο Άντι Γουόρχολ μετουσίωσε τη φαντασία της δυσλεξίας σε τέχνη

Η δυσλεξία είναι κληρονομική

Η τελευταίες εξελίξεις δείχνουν πως η εμφάνιση της δυσλεξίας οφείλεται σε γονίδιο και μάλιστα επικρατές. Που σημαίνει ότι αν ένα παιδί εμφανίζει δυσλεξία, τότε σίγουρα ένας από τους δύο γονείς του είναι επίσης δυσλεκτικός.

Κάποιες φορές η κληρονομική βάση της δυσλεξίας φαντάζει περίεργη, γιατί αρκετοί γονείς, αν και στη διάρκεια των σχολικών τους χρόνων είχαν παρουσιάσει δυσκολίες, ποτέ δεν τους έγινε επίσημη διάγνωση.
Εξάλλου, η δυσλεξία εμφανίζεται σε διάφορες εκφάνσεις.

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας στους ενήλικες

Η δυσλεξία είναι στην πραγματικότητα ένα σύνδρομο πολλών και ποικίλων συμπτωμάτων και δεν χαρακτηρίζεται μόνο από τη δυσκολία στην γραφή και στην ανάγνωση. Υπάρχουν δυσλεκτικοί που εμφανίζουν προβλήματα στην γραφή αριθμών και στην εκτέλεση αριθμητικών πράξεων ή απλά στον συντονισμό στον χώρο και στον χρόνο, που είναι ένα από τα κοινά γνωρίσματα όλων των δυσλεκτικών.
Σε γενικές γραμμές τα κύρια συμπτώματα της δυσλεξίας στους ενήλικες είναι:

1. Δυσκολία συντονισμού στον χώρο
Συχνά οι δυσλεκτικοί ενήλικες μπερδεύουν το “δεξιά” με το “αριστερά” ή το “πάνω” με το “ κάτω”. Επίσης, η περιγραφή του χώρου και η δυσκολία του προσδιορισμού της απόστασης τους χαρακτηρίζει.

2. Δυσκολία στον συντονισμό στον χρόνο
Τα δυσλεκτικά άτομα είτε θα ξεκινούν πολύ νωρίτερα από την προκαθορισμένη ώρα συνάντησης, είτε θα ξεκινούν από το σπίτι την ώρα που στην πραγματικότητα έχουν το ραντεβού, καθώς ο εγκέφαλος τους δεν μπορεί να διαχειριστεί τις πληροφορίες που σχετίζονται με τον χρόνο.

3. Δυσκολία στο δέσιμο κορδονιών
Χαρακτηριστικό γνώρισμα της δυσλεξία είναι η έλλειψη συντονισμού και η μειωμένη λεπτή κινητικότητα, που απαιτούνται για το δέσιμο.

4. Δυσκολία στο να υπολογίσει κάποιος “ρέστα”
Μία από τις κύριες εκφάνσεις της δυσλεξίας είναι η δυσαριθμησία, η οποία έγκειται στη δυσκολία του ατόμου να συγκρατήσει αριθμούς ή να εκτελέσει ακόμα και απλές αριθμητικές πράξεις. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να είναι δύσκολος ο υπολογισμός των ρέστων που απαιτούνται.

Τα συμπτώματα αυτά προκαλούν συχνά αμηχανία ή και ντροπή στους ενήλικες δυσλεκτικούς, οι οποίοι προσπαθούν να τα συγκαλύψουν.

Τα συμπτώματα της δυσλεξίας στα παιδιά

Η Δυσλεξία παρουσιάζεται με διαφορετική συμπτωματολογία σε κάθε παιδί. Δεν υπάρχει ενιαία μορφή δυσλεξίας. Υπάρχουν όμως κάποια συμπτώματα που εμφανίζονται πιο συχνά.
Εκτός από τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά που είναι κοινά στους ενήλικες και στα παιδιά, άλλες ενδείξεις της δυσλεξίας που εμφανίζονται εντονότερα- λόγω του σχολείου – στα παιδιά, είναι:

1. Αντικατάσταση ταυτόσημων λέξεων π.χ. “άσπρος” με “λευκός” κατά την ανάγνωση
Αυτό συμβαίνει διότι ένας δυσλεκτικός σκέφτεται με εικόνες. Επομένως δεν μπορεί να διαχωρίζει την λέξη “άσπρος” και “λευκός”, αφού στον εγκέφαλο αντιστοιχούν στο ίδιο οπτικό ερέθισμα.

2.Δυσκολίες στα μαθηματικά
Το πρόβλημα εντοπίζεται ειδικά στην αφομοίωση συμβόλων και μορφών όπως οι πίνακες πολλαπλασιασμού.

3. Δυσκολία στην ανάγνωση
Συμβαίνει συχνά δυσλεκτικά παιδιά να διαβάζουν σχεδόν σαν “νερό” ένα κείμενο. Όμως, εάν προσέξει κανείς καλύτερα, θα διαπιστώσει ότι διαβάζουν περίπου και κατά κάποιο τρόπο νοηματικά, δηλαδή βρίσκουν δικές τους λέξεις με περίπου ίδιο νόημα.

4. Αντικατάσταση συγκεκριμένων γραμμάτων με άλλα
Λόγω της αδυναμίας οπτικής αντίληψης, τα δυσλεκτικά άτομα δεν μπορούν να συγκρατήσουν στη μνήμη τους τις λεπτές διαφορές μεταξύ μερικών γραμμάτων, αριθμών, μορφών ή σχημάτων.
Τα κυριότερα λάθη στην χρήση των γραμμάτων είναι:
γράμματα: α – ο, ε – ω, β – φ, β – θ, γ – χ, ζ – ξ, ει – ιε, αι – ια
αριθμοί: 7 – 1, 6 – 9, 5 – 3, 2 – 3, 8 – 4, 45 – 54, 23 – 32, 36 – 63
γράμματα και αριθμοί: ρ – 9, ε – 3, κ – 4, οι – 10

5. Δυσκολία στην γραφή
Τα κυριότερα λάθη στη γραφή ενός δυσλεκτικού παιδιού είναι:
· Αντιμεταθέτουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. πότρα αντί πόρτα)
· Παραλείπουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. πόρι αντί ποτήρι)
· Προσθέτουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. δορόμος αντί δρόμος)
· Παρατονίζουν γράμματα, συλλαβές, λέξεις (π.χ. σπιτί αντί σπίτι)
· Παραφθείρουν λέξεις (π.χ. μάλβι αντί μολύβι)

Διάγνωση Δυσλεξίας

Η διάγνωση της δυσλεξίας γίνεται στις Μονάδες Αξιολόγησης και Πιστοποίησης Ατόμων με Μαθησιακές Δυσκολίες που λειτουργούν στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας.
Τα στοιχεία επικοινωνίας για να κλείσετε ραντεβού μπορείτε να τα βρείτε στον ειδικό διαδικτυακό τόπο του υπουργείου που είναι: https://edu.klimaka.gr/sxoleia/eidikh-agwgh/874-iatropaidagwgika-kentra-pistopoihshs-eidikwn-ekpaidevtikwn-anagkwn

Και να θυμάστε πως ακόμα και αν το παιδί σας διαγνωστεί με δυσλεξία, αυτός δεν είναι λόγος να σας ανησυχεί.
Οι δυσλεκτικοί, είναι άνθρωποι ξεχωριστοί και άκρως δημιουργικοί.
Και αν ακόμα ανησυχείτε, θυμηθείτε πως εκτός από τον Πάμπλο Πικάσο και τον Άντι Γουόρχολ, ο Άλμπερτ Αϊνστάιν, ο Τζωρτζ Ουάσινγκτον, ο Τζόν Λένον, και ο Στηβ Τζομπς άλλαξαν τον κόσμο επειδή ήταν …δυσλεκτικοί.

Πηγή πληροφοριών:Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγου Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία: http://www.dyslexia-goneis.gr/   / www.vwoman.gr